søndag den 2. september 2012

Æblegrød er søndagsmad

Mums... Så blev der lavet Æblegrød i det lille hjem, elsker både grød med lidt mælk på eller som her, en lille ævlekage:-)

Jeg plejer gerne at bruge æbler af sorten Jonagold, det er egentlig ikke decideret madæbler, men de er dejligt søde også er de som regel kæmpe store, så der skal ikke så mange til en god portion... ja, indrømmer det gerne, dovenskaben længe leve, men som min far altid har sat dovne mennesker er de mest effektive arbejdere, de vil altid prøve og finde den hurtigste og nemmeste løsning på arbejde, så de kan slappe af hurtigere:-)

Jeg spiser og bruger ikke sukker i min mad (kun når jeg sylter), men bruger derimod noget der hedder Multisød, et produkt fremstillet af majs, men helt uden kulhydrater og derfor helt naturligt, så godt som sådan noget nu er (kan fåes i Superbest). Jeg syntes derfor jeg ville dele en opskrift på Æblegrød, helt uden sukker eller kunstige sødemidler:
8 Jonagold æbler eller 12-14 andre æbler i små tern
6dl vand
1lille tsk vaniliekorn eller 1stang vanilie
1spsk citron saft og lidt skal
3spsk Æblegrød

Det hele koges til æblerne er møre, Jonagold æbler moser ikke så let, så alt efter, hvad jeg skal bruge det til, plejer jeg lige at svinge en stavblender i mosen.

Jeg laver et rasp blanding til ævlekagen, så jeg selv er ret glad for:
120g rasp (usødet)
2tsk (strøget) kanel
20g sesam frø
2tsk Multisød

I stedet for flødeskum laver jeg en græsk yoghurt med lidt vaniliekorn til toppen af kagen, mums!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar